SEO: Wat is het en waarom is het belangrijk?

SEO staat voor ‘zoekmachineoptimalisatie’. Het is de gewoonte om zowel de kwaliteit als de kwantiteit van het websiteverkeer en de bekendheid van jouw merk te vergroten via niet-betaalde (ook wel ‘organische’) zoekresultaten van zoekmachines.

Ondanks de afkorting gaat SEO evenzeer over mensen als over zoekmachines zelf. Het gaat erom te begrijpen waar mensen online naar zoeken, de antwoorden die ze zoeken, de woorden die ze gebruiken en het soort inhoud dat ze willen consumeren. Als je de antwoorden op deze vragen kent, kun je in contact komen met de mensen die online op zoek zijn naar de oplossingen die je aanbiedt.

Als het kennen van de intentie van jouw publiek de ene kant van de SEO-munt is, is het de andere kant om deze te leveren op een manier die crawlers van zoekmachines kunnen vinden en begrijpen. Dit kan gezien worden als de basis van de zoekmachine marketing.

Zoekmachines zijn antwoordapparaten. Ze doorzoeken miljarden stukjes inhoud en evalueren duizenden factoren om te bepalen welke inhoud het meest waarschijnlijk jouw vraag beantwoordt.

Zoekmachines doen dit allemaal door alle beschikbare inhoud op internet (webpagina’s, pdf’s, afbeeldingen, video’s, enz.) Te ontdekken en catalogiseren via een proces dat bekend staat als ‘crawlen en indexeren’, en deze vervolgens te ordenen op hoe goed deze overeenkomt met de zoekopdracht in een proces dat we ‘rangschikking’ noemen.

Terwijl betaalde advertenties, sociale media en andere online platforms verkeer naar websites kunnen genereren, wordt het grootste deel van het online verkeer aangedreven door zoekmachines.

Organische zoekresultaten omvatten meer digitaal onroerend goed, lijken geloofwaardiger voor slimme zoekers en ontvangen veel meer klikken dan betaalde advertenties. Van alle Nederlandse zoekopdrachten klikt bijvoorbeeld slechts 2,8% van de mensen op betaalde advertenties.

SEO is ook een van de weinige online zoekmachine marketing kanalen die, mits correct ingesteld, in de loop van de tijd dividenden kunnen blijven uitkeren. Als je solide inhoud levert die het verdient om op de juiste zoekwoorden te worden gerangschikt, kan uw verkeer in de loop van de tijd sneeuwballen, terwijl advertenties continue financiering nodig hebben om verkeer naar uw site te leiden.

Zoekmachines en de zoekmachine marketing worden slimmer, maar hebben nog steeds onze hulp nodig. Door jouw site te optimaliseren, krijg je betere informatie aan zoekmachines, zodat jouw inhoud correct kan worden geïndexeerd en weergegeven in zoekresultaten.