Skip to content
Ondernemen Advies

Ondernemen Advies

Primary Menu
  • Home
  • Blog
  • Contact
  • Home
  • Zakelijke Benodigdheden
  • Van administratief medewerker tot boekhouder
  • Zakelijke Benodigdheden

Van administratief medewerker tot boekhouder

Om boekhouder te worden zijn er een aantal diploma’s die je moet halen als deel van de opleiding boekhouden. Waar je begint hangt af van je opleidingsniveau. Vanaf het begin is dit eerst een opleiding tot Financieel Administratief Medewerker, daarna doe je de opleiding Basiskennis Boekhouden en Basiskennis Calculatie. Als je deze gehaald hebt volgt er nog het Praktijkdiploma Boekhouden. Met deze vier diploma’s op zak kan je beginnen als boekhouder.

 

Hoe lang duurt dit?

Als je een beginner bent duurt de opleiding boekhouden 2 jaar. De opleiding tot Financieel Administratief Medewerker duur een jaar. Hier leer je eerst over administratieve taken en daarna over de financiële kant daarvan. Met dit diploma kan je aan de slag bij een bedrijf als assistent van de boekhouder op de financiële afdeling. De cursus Basiskennis Boekhouden duurt 3 maanden en de Basiskennis Calculatie 2. Hier leer je respectievelijk over de verschillende boekhoud technieken en rekenkundige vaardigheden. Als je deze drie diploma’s hebt kan je beginnen met het praktijkdiploma boekhouden. Een ander diploma op hetzelfde niveau mag ook. Deze laatste cursus duurt 6 maanden en leer je over de financiële en economische processen in een organisatie.

 

De taken van een boekhouder

Een boekhouder heeft een aantal taken waar hij verantwoordelijk voor is zoals facturen maken, BTW aangifte doen, boekhouden (inkomsten en uitgaven bijhouden) en jaarresultaten opstellen. Hier heb je een aantal vaardigheden voor nodig, zoals zelfstandig kunnen werken, nauwkeurigheid, analytische vaardigheden en vooral objectiviteit.

 

Carrière mogelijkheden

Als je de opleiding boekhouden afgerond hebt en je bent aan het werk als boekhouder ben je niet aan het einde van je carrière pad. Je kan jezelf blijven bijscholen en op een hoger niveau raken. De meeste boekhouders werken een groot aantal jaren bij een bedrijf, gebruiken die tijd om ervaring op te doen en door te leren en zetten dan een eigen bedrijf op.

 

Meer lezen over dit onderwerp

  • Vertrouw op je systeem
  • Meer productiviteit
  • Waarom bedrijfskleding borduren
  • Een zeer mooie witte bureaustoel bij Best Budget Kantoormeubelen
  • Pijlman
Tags: administratie boekhouden financiën

Continue Reading

Previous: Solvency II Excel XBRL
Next: Waarvoor gebruik je een Toslink kabel?

Recente berichten

  • De voordelen van een werkplekken reserveringssysteem
  • Het belang van bedrijfsafval scheiden
  • Regels rond het energielabel voor je bedrijfspand
  • Waarom is marketing automation belangrijk?
  • Tips voor het starten van een webshop met een klein budget

Categorieën

  • Algemeen
  • Bedrijfskleding
  • Bedrijven en Bedrijfsleven
  • Bestrijden
  • Beveiliging
  • Congreslocatie
  • Cursus
  • cv ketel
  • Financieel
  • fitness
  • Fotograaf
  • Heftruckcertificaat
  • Incassobureau
  • Juridisch
  • Kantoor
  • Kantoorartikelen
  • Leasen
  • Living
  • machine
  • Magazijn
  • Marketing
  • Ondernemers en Particulieren
  • Opleiding
  • Personeelsfeest
  • Promotie
  • Promotieartikelen
  • Reclame
  • Relatiegeschenken
  • Tips
  • Transport
  • Tuin
  • Uitzendbureau
  • Verlichting
  • Vervoer
  • Vloer
  • Webdesign
  • Werk
  • Zakelijk
  • Zakelijke Benodigdheden
  • zakelijke diensten
  • Home
  • Blog
  • Linkpartners
  • Contact
Copyright © All rights reserved. | Magnitude by AF themes.